Bipolárna porucha: Ako spoznať blížiacu sa epizódu?

Začnem vetou, ktorú ste asi čakali: každá epizóda je individuálna, každého choroba sa prejavuje inak. Niekto sa zobudí a rozhodne sa vyriešiť hladomor, u niekoho epizóda prichádza postupne, nebadane. 

Ja som z tých postupných (zatiaľ). Najskôr si hovorím, že joj hľa, akú mám dobrú náladu. Potom popieram všetkým, že sa asi niečo deje a nakoniec pár dní strávim v rauši a nespánku. Podobne to je aj s depresívnou epizódou. Padne na mňa trochu splín, sem tam bručím, v hlave sa začnem kritizovať viac než je zdravé a zrazu mi trvá niekoľko hodín, kým sa osprchujem.

Strávila som veľa hodín terapiami, rozhovormi s psychiatrom, čítaním si rozných čláínkov a literatúry, no najmä som však veľmi pozorovala seba. Teraz už viem s istotou na sebe niektoré javy vypozorovať a chcem sa o ne s vami podeliť.

Depresívna epizóda

Depresívne epizódy sú ľuďom o niečo ľahšie pochopiteľné než (hypo)manické, preto začnem tými. Neschopnosť nájsť vo svete radosť, ťažoba, prázdnota, to sú vtedy moji každodenní spoločníci. Ako si však ku mne stavajú cestu?

1. Začnem byť vzťahovačná

Presne tak. Všetko sa ma zrazu dotkne. Mám pocit, že za všetkým je ukrytá nejaká kritika, že si nezaslúžim veci a ľudia mi to nenápadne naznačujú. Väčšina vtipov mi príde interná, pretože ich nie som schopná pochopiť a zdá sa mi, že ľudia proti mne kujú nejaké podivné pikle. Pokiaľ ma niekto čo i len mierne skritizuje alebo upozorní na chybu, znášam to veľmi zle.

2. "Som tučná."

Táto veta sa pomaly dostáva do mojej mysle ako každodenná mantra a vysvetlenie toho, prečo sa mi nedarí a prečo ma nikto nemá rád.

3. Spím omnoho viac.

Poobedné šlofíky sú nevyhnutnosť. Zaspávam skoro večer a budím sa neskoro ráno.

4. Zatínam zuby

Veľmi, veľmi, veľmi začnem zatínať zuby. Je to jeden z fyzických prejavov úzkosti a ja si musím pripomínať, že mám uvoľniť sánku.

5. Objavia sa vlezlé myšlienky

Vždy najskôr nenápadne. Napríklad, že som úplne sama vo Švédsku /naozaj len príklad, teraz som spokojná/ a keby som skočila pod vlak, nikto sa to nikdy nedozvie a nikoho to nebude zaujímať. 

No a ako si asi môžete predstaviť, keď sa epizóda naplno rozvinie, všetky tieto prejavy sa zosilia stonásobne a pridá sa k nim veľa ďalších faktorov. A ja sa nájdem ležiac v posteli celý víkend, neschopná ísť ani len na záchod.

(Hypo)manická epizóda

S týmito epizódami to je ťažké. Keď začínajú, tak mi je vždy tak dobre a nechcem, aby to odišlo. Vždy si hovorím, že ešte chvíľku! Ešte pár dní tejto eufórie využijem a potom pridám na liekoch. Ešte chvíľku to budem skrývať pred okolím. Pár dní nikomu nikdy neublížilo! A potom sa nájdem v opačnej časti Slovenska. Alebo s chýbajúcimi peniazmi na nájom, ale za to so zásobou make upu na niekoľko rokov.

1. Kovová pachuť v ústach

Toto je asi najpodivnejší indikátor, na ktorý som u seba natrafila. Netuším, PREČO sa zjavuje zrovna toto, ale viem, že keď začne kovová chuť v ústach, môžem očakávať návaly eufórie.

2. Nadchnutie do práce a pritakávanie na všetky projekty

Normálne mám svoju prácu rada. Ale akonáhle sa mi zjaví až prílišné zažratie do vytvárania PowerPoint prezentácie, viem, že sa niečo blíži.

3. Nadmerné zdieľanie

Som celkom introvertný človek. Rada sa porozprávam, rada niečo zazdieľam, ale mám rada svoj čas sama o sebe. No akonáhle začnem nonstop vyhľadávať nejakú spoločnosť a pozornosť, upozorňovať na seba nadmerným statusovaním, písaním a vyvolávaním ľuďom, tak viem, kam to ide.

4. Návaly tepla a mravenčenie

Neviem, či to cítia aj iní, ale u mňa sa takto fyzicky prejavuje eufória.

5. Zvýšený záujem o nakupovanie

Nakupovanie ma žiadno špeciálne nebaví. Raz za čas si naň vyhradím priestor a užijem si ho, ale inak ho nevyhľadávam. No akonáhle sa spustím do nakupovania zbytočností (a že to vždy začalo v DMke), tak to je náznak!

6. Iritabilita

Tak, ako som v depresii vzťahovačná, tak v podstate počas hypománie som ľahko iritovateľná. Čímkoľvek. A to je asi môj najväčší budíček, že sa mám zastaviť.


Čo vy, aké prejavy nástupu ste u seba vypozorovali?





Komentáre

Zverejnenie komentára