Bipolárna porucha: Antidepresíva a sexuálny život

S užívaním liekov prichádza aj množstvo vedľajších účinkov. Jeden z nich je mojou veľkou témou posledných dní, a to je ovplyvňovanie môjho sexuálneho života.

Ak ma Boh miluje, prečo nemôžem na antidepresívach dosiahnuť orgazmus?

Na antidepresívach som teraz bez prestávky už asi 3 roky. V kombinácii s mojimi antipsychotikami to na mňa pôsobí veľmi dobre, čo sa týka bipolárky. Nevykyvujem sa (iba tak v norme), rozhodne sa neprepadám do melanchólií a zbavila som sa neustálych úzkostí. 

Bohužiaľ to však niečo stojí. 

Návod na sex pre milénialov:
1. Súhlas
2. Predohra
3. Vysvetlenie, že kvôli antidepresívam je ťažké sa urobiť, ale sľub, že si to užijete aj tak
4. Sex



Nie je žiadne tajomstvo, že antidepresíva majú vplyv na sexuálny život. Ako sa s tým však vyrovnať? Hlavne, keď sex pre mňa bol významnou súčasťou života, nehovoriac o manických epizódach, keď moja sexualita narástla vždy do nepredstaviteľných výšin?

Začalo to nevinne a nenápadne. Aj som sa z toho trošku smiala, lebo internet bol plný vtipov o tom, ako sa na antideprívach nedá dosiahnuť orgazmus, ale užiť si sex je stále možné. Tak to bolo a veľký problém som v tom nevidela.

No posledné týždne som na tom inak. Ani orgazmus, ani radosť zo sexu a už vôbec nie chuť na sex. Tak nejak v mojej hlave existuje ako absolútne zbytočná činnosť, ktorú nechápem. Neviem. Jednoducho žiadne vnemy vo mne nevyvolajú vzrušenie.

Jeden z dôvodov prečo o tom píšem je ten, že keď som sa vás pýtala na FB, ako na tom ste vy, antidepresíva a libido, ozvalo sa mi dosť veľa ľudí, ktorí to majú podobne. To znamená, že je dôležité o tom hovoriť. Je podstatné, aby sme sa necítili sami a divní a starí alebo akokoľvek vinní.

Mám partnera. 
Samozrejme, že má chuť na sex. Väčšinou odo mňa počuje nie, pretože som sa dostala do stavu, že ma to tak veľmi nebaví a nevzrušuje, že by som sa cítila využito.
Rozprávali sme sa o tom.
Viete, čo mi povedal? Že je veľa iných dôvodov, prečo so mnou je, a nie je to len o tom, že do mňa "strčí penis", ako to ironicky nazval na odľahčenie situácie.

Veľmi mi to pomohlo. Vedieť, že druhá strana nielen, že chápe, že za to nemôžem ja, ale zároveň mi dáva pocítiť, že nie som pre neho o nič menej kvôli tomu.
Čo tým chcem povedať? Rozprávajte sa o tom. Komunikácia je naozaj to najpodstatnejšie, čo vo vzťahu existuje. Nemajte zo seba pocit, že ste niečo menej a nedávate svojmu partnerovi to, čo si zaslúži. Pretože to nie je len o sexe.

Samozrejme, že to chcem riešiť. Svojho lekára uvidím však až koncom leta.(Vo Švédsku je leto obdobie dovoleniek, čo znamená, že tu nikto dva mesiace nepracuje, haha). Ale isto chcem prebrať možnú zmenu liekov, ich nastavenie, kombináciu, čokoľvek. Možno vysadenie antidepresív? Ktovie.

Ale chcem, aby tí, čo čítate tento blog, ste vedeli, že
1. ak ste to vy, čo beriete lieky a takto to na vás pôsobí, nie ste v tom sami a nie ste z ničoho vinní
2. ak sa jedná o vášho partnera/partnerku, čo berie lieky, vedzte, že je to dosť ťažké pre nich, rozprávajte sa o tom a nerobte zo seba obeť svojich sexuálnych chtíčov. 

Komentáre